HOCHTIEF Polska jako partner wewnętrznego konsorcjum HOCHTIEF Construction AG Infrastructure Polska Sp.j. bierze udział od jesieni 2005 roku w realizacji największego w Polsce głębokowodnego terminala kontenerowego.

Wiosną br. HOCHTIEF Polska Oddział Budokor we współpracy z HOCHTIEF Construction Oddział Berlin – Brandenburg podpisał umowę z ECE Projektmanagement na budowę w systemie generalnego wykonawstwa Galerii Bałtyckiej w Gdańsku Wrzeszczu.

Głębokowodny Terminal Kontenerowy

Prace zrealizowane od przejęcia placu budowy w październiku 2005 roku obejmowały, oprócz zorganizowania placu i zaplecza budowy, wykonanie makroniwelacji terenu (podniesienie do rzędnej +3,00 m npm) oraz prac pogłębiarskich. Prowadzono je w sposób ciągły prawie przez całą zimę, jedynie z parodniową przerwą w okresie, kiedy temperatura spadła poniżej -25C.

Obecnie przy zastosowaniu platformy Odin prowadzone są roboty palowe, które polegają na pogrążaniu ścianki szczelnej nabrzeża przeładunkowego.

Ściana zamykająca i rampa ro-ro (120 mb) zostały już pogrążone i zakotwione.

Pogrążono także brusy nośne ścianki Stanowiska 2-go (260 mb), aktualnie montowane są brusy wypełniające i tarcze kotwiące. Rozpoczęto roboty palowe – pogrążenie brusów ścianki szczelnej stanowiącej membranę falochronu wschodniego.

Inny zakres aktualnie prowadzonych prac obejmuje wykonywanie stóp fundamentowych budynku warsztatu i magazynu drobnicowego, budowę drogi dojazdowej i bocznicy kolejowej oraz reklamację terenu u nasady pirsu.

Projekt

Deepsea Container Terminal Gdańsk (DCT)

w Porcie Północnym Gdańsk



Klient

DCT Gdańsk S.A.



Generalny wykonawca

HOCHTIEF Construction AG Infrastructure Polska Sp.j.

Partnerami konsorcjum są HOCHTIEF Construction AG Civil Engineering and Marine Works (uznane na świecie Centrum Kompetencji w zakresie budownictwa morskiego) oraz HOCHTIEF Polska.



Projektant

BPBM Projmors



Rozpoczęcie prac budowlanych

10.2005



Zakończenie prac budowlanych

09.2007



Czas realizacji

24 miesiące

Koncepcja terminalu


Terminal zostanie wybudowany na sztucznie usypanym pirsie o dł. 800 m od istniejącej linii brzegowej i szerokości 315 m.

W ramach robót budowlanych powstaną 2 stanowiska do przeładunku kontenerów:
- pierwszy odcinek nabrzeża będzie miał dł. 385 m, głębokość przy nim sięgnie 16,5 m,
- drugi odcinek dł. 265 m i głębokości wynoszącej 13,5 m będzie dodatkowo zakończony rampą do obsługi statków Ro-Ro.

Oznacza to, że terminal będzie mógł obsługiwać statki typu Postpanamax – największe jednostki wpływające na Morze Bałtyckie.

Ponadto wykonane zostaną:
- nowe drogi dojazdowe oraz linia kolejowa o 
długości ponad 2 km każde,

- Budynek administracyjny o pow. użytkowej
ok. 3000 m2,
- Cargo Freight Station – hala stalowa o 
powierzchni 7500 m2

- Warsztaty o pow. użytkowej ok. 1300 m2



Powierzchnia placu budowy

44 ha



Długość sztucznie usypanego pirsu

800 m



Szerokość sztucznie usypanego pirsu

315 m



Ilość gruntu, która zostanie przeniesiona w trakcie prac z dna morskiego

ok. 5 mln m3



Długość stalowej ścianki szczelnej.

ok. 2 km



Ciekawe rozwiązania techniczne

Po raz pierwszy w Polsce zastosowane zostaną jedne z największych profili stalowych (90 cm), ze stali o podwyższonej odporności na korozję.



Liczba osób zatrudnionych na budowie w okresie największego natężenia prac budowlanych

400 osób



Roboty pogłębiarskie

Czerpanie piasku: 3 750 000 m3

Czerpanie namułów: 2 900 000 m3

Osuszanie gruntów: 300 000 m3

Zabezpieczenie przed erozją: 500 m



Roboty betonowe

Beton: 26 000 m3

Stal zbrojeniowa 2 600 t



Palowanie


Ścianki szczelne: 11 500

Pale wykonywane w gruncie: 18 500



Wykonywanie nawierzchni

Nawierzchnie betonowe: 59 000 m3

Nawierzchnie żwirowe: 100 000 m3

Nawierzchnie asfaltowe: 30 000 m3

Torowisko: 2 000 m


Galeria Bałtycka w Gdańsku Wrzeszczu

Projekt

Galeria Bałtycka w Gdańsku Wrzeszczu



Klient

ECE Projektmanagement



Generalny wykonawca

HOCHTIEF Polska we współpracy

z HOCHTIEF NL Berlin – Brandenburg



Projektant

Pracownia architektoniczna APLAN



Opis

Pięciokondygnacyjne centrum handlowe

u zbiegu ulic Grunwaldzkiej i Kościuszki.

Charakterystyczny element budynku

o konstrukcji żelbetowej stanowi elewacja

z piaskowca oraz liczne przeszklenia

(m.in. okładziny ze szkła „Profilit”).



Liczba sklepów o wielkości dostosowanej do potrzeb najemców

180



Powierzchnia brutto

110 000 m2



Liczba miejsc parkingowych

1 100



Rozpoczęcie budowy

wiosna 2006



Zakończenie budowy

jesień 2007


Platforma podnoszona ODIN
ielofunkcyjna samodzielna platforma podnoszona ODIN, przystosowana do robót kafarowych, została sprowadzona na budowę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego do realizacji prac związanych z pogrążaniem i kotwieniem ścianki szczelnej.


Platforma była już kilkakrotnie wykorzystywana przez spółki HOCHTIEF podczas budowy portów i terminali morskich. Ostatnio stosowano ją przy rozbudowie portu w Bremerhaven (Terminal kontenerowy IIIa) przy budowie najdłuższego na świecie nabrzeża.

Największe wyzwanie stanowiło pogrążenie i zakotwienie ścianki szczelnej o ciężarze pojedynczych brusów dochodzącym do 30 t.

Platforma ODIN jest w takich przypadkach niezastąpiona.

Techniczne możliwości platformy nazwanej imieniem nordyckiego ojca bogów są w pełni wykorzystywane przy pracy na dużych głębokościach na morzu, szczególnie w warunkach silnego falowania.

60-metrowe kolumny umożliwiają prowadzenie prac na akwenach o głębokości sięgającej 45 m.


Dane techniczne

Platforma podnoszona do robót palowych (typu jack-up)


Wymiary platformy


Długość

46,10 m



Szerokość

30 m



Wysokość

4,60 m



Wymiary kolumn


Długość

60 m



Przekrój poprzeczny

2 x 2 m



Możliwości zastosowania


Zanurzenie minimalne

2,30 m



Zanurzenie maksymalne

3,25 m



Największa głębokość robocza

45 m



Ładowność

1 200 t



Obciążenie pokładu

15 t/m2 do 30 t/m2



Siła podnoszenia

900 t / kolumnę



Prędkość podnoszenia

do 2,50 m / min.



Żuraw


Spacelift ZT-R 800 Ringer S3


Nośność przy maksymalnym wysięgu

61 m / 32,20 t



Kafar


Liebherr LR 1280


Wysięgnik kratowy

LHR 600



System wciągarek


2 wciągarki podwójne

o uciągu 17,50 t każda

2 wciągarki pojedyncze

o uciągu 17,50 t każda



Napęd


Diesel, hydrauliczny

4 x 355 kW

Diesel, elektryczny

1 x 355 kW